top of page

כרך יד. 1 מס' 2, יוני 2023, תמוז תשמ"ג

עודכן: 7 בספט׳ 2023

מוסיקה כתפילה חיה


כנס ייחודיי של מובילי תפילה ומוסיקה יהודית מקודשת התקיים ב-30 במאי במרכז "הוויה " בהררית, "הכנס עשוי להוביל להקמת ארגון ארצי למנחי תפילה בישראל", אומר הרב אור זוהר. עמותת רוח גלילית ארגנה את הכנס הייחודי שמומן על ידי קרן האני. (צילום רוח גלילית)


התכנסות של מנהיגי מוזיקה רוחנית ומובילי תפילה בקהילה עשויה להוביל להקמת ארגון ארצי.


עמותת רוח גלילית יזמה כנס של מובילי תפילה מוזיקליים ב 30.5 לדיון בחלל הקיים בנושא בישראל, כנס שעשוי להפוך למסורת שנתית.




הכנס שמשך אליו 30 מוזיקאים, מנהיגים רוחניים ומשוררים מרחבי ישראל, היווה פורום לעיצוב ניגונים חדשים, שיתוף רעיונות לתפילה משמעותית והשראה למשתתפים.


"אין עוד אירוע כזה בישראל", אמר מנהל רוח גלילית, הרב אור זוהר.


"אני עוסק במוזיקה יהודית מקודשת בישראל כבר כמעט שני עשורים, וזה היה מסע ארוך ולרוב, זה היה גם מסע בודד".

בעוד שהנחיית תפילה היא מקצוע מאורגן בארה"ב, שבו קיימים ארגונים סדורים של מנהיגי מוזיקה וחזנים, הרב זוהר אמר כי הנושא עדיין לא מוגדר ולא מאורגן בישראל. "אין תחושה של ביחד, כל אחד עושה את שלו במקומות שונים".


הרב אור זוהר מקווה שהכינוס ב-30 במאי, שנערך במרכז ההוויה בהררית, ישנה את הגישה ויסדיר את המקצוע. "הרעיון מאחורי הכנס הזה הוא לעשות את הצעד ראשון, להזמין את האנשים הייעודיים מרחבי ישראל לפגישה, זהו הצעד המקדים בחזון גדול יותר של להיות מאוחדים ומאורגנים יותר, אולי אפילו התחלה של גילדה או איגוד".

בכנס התקיימו סדנאות יום שהציעו משהו לכולם: סדנת ספוקן וורד משולב בתפילה, בהנחיית המשורר יונתן קונדה; סדנת קצב ותיפוף בהובלת נגן כלי ההקשה רפאל בן זכרי; ושירת תהילים על פי המסורת הנוצרית/גרגוריאנית/ערבית, בראשות האב סבא חאג' מהכנסייה היוונית-אורתודוקסית וחבר בצוות ההנהגה הבין-דתי של עמותת רוח גלילית.


"שלוש סדנאות נהדרות ומיוחדות, למרות שכולם התעצבנו שהם יכולים לבחור רק באחת" אמר הרב זוהר .


הרב זוהר גם הוביל דיון בן שעתיים תוך שימוש בפסוקים מהתנ"ך ושיתוף בזוגות ובקבוצה על זהות אמנים ומובילי תפילה בישראל.


דפנה רוזנברג, מנהיגת קהילה ומלחינת מוזיקה מקודשת, המזוהה עם תנועת "תהילה", אמרה שהיא מופתעת ממגוון הרקעים באירוע: מנהיגים רוחניים, מנהיגי תרבות, פעילים חברתיים, יהודים מכל התנועות, אפילו מנהיגים דתיים לא יהודים שהביאו חוויות ומסורות משלהם.

"הגיעו סוגים שונים של אנשים מסוגים שונים של מקומות", אמרה רוזנברג, והסכימה שהגדרה רחבה של "מובילי תפילה מוזיקליים "הפגישה אמנים רבים מרקעים שונים יחד.


המשורר יונתן קונדה, שהוביל את סדנת המילה המדוברת (ספוקן וורד), אמר שהמשתתפים בסדנה שלו יצאו מ"אזורי הנוחות" שלהם כדי לכתוב שירים שהיו "התפילות האמיתיות, המפתיעות והעוצמתיות ביותר".

"אני חושב שזה היה מפתיע", אמר. "רוב האנשים הפתיעו את עצמם".

קונדה התייחס גם לרעיון של ארגון לאומי למנהיגי מוזיקה מקודשת: "אנחנו בהחלט צריכים וצמאים לארגון מסוג זה."


קרן האני, המקדמת מנהיגים רוחניים המשלבים יזמות עם יהדות כדי ליצור חברה ישראלית פתוחה ומחוברת יותר, מימנה את האירוע בנדיבות.

"יש למוזיקה כוח גדול לרגש ולחבר אנשים", אמר נשיא הקרן, דוד הופמן, "ואנחנו יודעים שעבודתו של הרב זוהר היא אחד המרכיבים המרכזיים שמנהיגים רוחניים צריכים ברגע זה בהיסטוריה היהודית".



 

מנהיגי דת מבקרים במקדש הדרוזי המפורסם


הרב אור זוהר חולק רגע עם השייח' יונס עמאשה, זקן הדת הדרוזית, בביקור האחרון של עמותת רוח גלילית בנבי שועיב, האתר הקדוש ביותר לדת הדרוזית ומקום מנוחתו של יתרו, נביא העדה. (צילום רוח גלילית)


ב-24 במאי, עשרים מנהיגים רוחניים מעמותת רוח גלילית ביקרו בנבי שועיב באיזור הכנרת בקברו של הנביא יתרו הנחשב לאתר הקדוש ביותר לדת הדרוזית.


לאחר ארוחת צהריים משותפת המנהיגים הדרוזים הובילו את הקבוצה לסיור במקדש של יתרו, נביא הדת הדרוזית הזכור ליהודים כחותנו של משה ועל שמו אף נקראת הפרשה בתורה. המקדש נבנה בשנות ה-80 של המאה ה-19 (אם כי חשיבותו של האתר ידועה כבר מאות שנים).



מנהל רוח גלילית, הרב אור זוהר, אמר כי מנהיגי הדת נפגשים אחת לחודש באתרים דתיים שונים כדי לבנות אחדות והערכה זה למסורת של זה.

ממוקם ליד טבריה, נבי שועיב "מקבל עשרות אלפי מבקרים בשנה ללא דמי כניסה", אמר השייח' נאזם סרחאן, מוביל קהילה דרוזי שאירח את המבקרים. "אנו מעודדים אנשים לבוא ולהתברך על ידי הנביא יתרו עליו השלום".


לדרוזים, שדתם מתוארכת למאה ה-11, יש כ-800,000 חסידים ברחבי העולם. הקהילות הגדולות ביותר שלה נמצאות בסוריה, לבנון וישראל בהתאמה. לפי שייח' נאזם, כ-140 אלף דרוזים חיים ב-16 כפרים בגליל, בכרמל וברמת הגולן.


"העדה הדרוזית בישראל אינה מוכרת היטב למרות שהיא נאמנה למדינה ושבניה משרתים בצה"ל וממלאים את כל החובות שאזרח צריך למלא", אמר שיח' סרחאן. "לצערי, חברי הקהילה מופלים לרעה ברוב תחומי החיים ואינם מקבלים את הזכויות הראויות להם. חברי הקהילה רוצים שיכירו בם ויתייחסו אליהם בכבוד”.


הרב זוהר הודה לשיח'ים סרחאן ויונס עמאשה על הובלת סיור בהיכל ועל האירוח.



 

אנחנו גדלים בעזרתך


ספר קהלת מדבר על "עת לנטוע ועת לקצור". אנו מאמינים שעבור עמותת רוח גלילית, הזמן הזה הוא עכשיו.


האביב הביא צמיחה מדהימה לארגון הצעיר שלנו. קיבלנו בגליל מבקרים רבים מדתות שונות. מספר משפחות מארצות הברית אף בחרו בגליל על פני ירושלים כיעד לבני מצווה.


מובילי תפילה ויוצרי מוזיקה מקודשת התכנסו במרכז "הוויה" בהררית בכדי ללמוד אחד מהשני ולדון כיצד לארגן ולהרחיב את הביטוי הרוחני בישראל.


ארגונים בינלאומיים פונים אלינו, כולל האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת, שהזמין את פליזה ואור זוהר להופיע בטקס הסיום של הביאנלה האחרונה שלהם. כבוד!


לבסוף, סיימנו לאחרונה סמינר ריטריט בין-דתי בן יומיים בירושלים בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, פגשנו ולמדנו ממנהיגים רב-תרבותיים מהגליל ומירושלים. פרטים נוספים על הסמינר תמצאו בניוזלטר 7.23 ולעת עתה, ניתן בוודאות לומר שבנינו גשרים רבים.


זו גם הסיבה שהתמיכה שלך בעמותת רוח גלילית כל כך חשובה. אנחנו עושים שינוי אמיתי; אנו מוצאים פלטפורמות למסר שלנו של פלורליזם ודו-קיום, ומושכים את חברינו מחו"ל לגליל להצטרף למימוש החזון שלנו.



 

מאזינים "מאמצים" מנגינה בת 20 שנה


כשהרב אור זוהר הלחין את "עיבדו" לפני 20 שנה, לא היה לו מושג שהשיר יהפוך לפופולרי כל כך.


כיום שרים את "עיבדו", שפירושו לשרת או להתפלל לאלוהים, בבתי כנסת ובקייטנות מאמריקה ועד אוסטרליה.


אולי הגיטרה המרוממת בסגנון ספרדי היא שמשכה מתפללים מכל הגילאים. או אולי זה המסר הפשוט של התפילה, שמגיע מספר תהילים: "עבוד את ה' בשמחה".


תהיה הסיבה אשר תהיה, "עיבדו" תפס את דמיונם של יהודים ברחבי העולם.

אור ופליזה מקווים שתהנו מהשירים בכלל ו"עיבדו" בפרט.


 

שמרו על קשר...


יש כל כך הרבה דרכים להתחבר לעמותת רוח גלילית ולאורחות החיים הרוחניים והאמנותיים העשירים שבהם ידוע הגליל.

בקרו באתר האינטרנט שלנו. שם תוכלו ללמוד יותר על הארגון שלנו, לשמוע על הפרויקטים המתמשכים שלנו, ולקבל את העדכונים העדכניים ביותר על אירועים, הזדמנויות לימוד וסיורים באזור היפה הזה שאנו קוראים לו בית.


לחדשות, אירועים ותגובות מאוחרות, עשו לנו לייק בפייסבוק. כמו כן, חפשו את עמוד הלינקדאין החדש שלנו, שייצא לציבור בקרוב.


כדי להצטרף לשיעורי הקבלה של הרב אור , לחצו על הקישור כאן.


כבר שנים שפליזה ואור מביעים את רוח הגליל באמצעות המוזיקה העוצמתית שלהם,

הקשיבו למוזיקה באתר ובערוץ היו-טיוב.


אנו רוצים לשמוע ממכם, אנא שלחו את ההערות או השאלות שלכם בדוא"ל לרב זוהר, rabbiorzohar@spiritofthegalilee.org


נתראה בחודש הבא!



תודה על התמיכה!

4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page