top of page

כרך יד. 1 מס' 3, יולי 2023, תמוז-אב תשמ"ג

עודכן: 7 בספט׳ 2023

קשרי רשת רוחנית


מנהיגים רוחניים בריטריט "מהגליל לירושלים", מבקרים במגרש משחקים בשכונת שייח' ג'ראח השנויה במחלוקת במזרח ירושלים, נפגשים עם ערבים תושבי האזור העומדים בפני פינוי מבתיהם על ידי ארגוני ימין יהודים. (תמונות רועי בר שירה)

מנהיגים רוחניים מדתות שונות מניחים יסודות לחיבור רוחני בעקבות ריטריט בירושלים

לאור עליית האלימות בישראל, 40 מנהיגי אמונה מרחבי הארץ השתתפו בריטריט בן יומיים בירושלים, בחיפוש אחר דרכים לצמצם את הפערים בין מאמינים ולעודד דו קיום.

ריטריט "מהגליל לירושלים", ריכז יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, בעיקר אנשי דת מזרמים שונים, כדי ללמוד עוד על הסוגיות העומדות בפניהם, לחפש קונצנזוס ולהתחיל תהליך שיכול להוביל לרשת לאומית של מנהיגים רוחניים.


המשתתפים סיימו את סוף השבוע בביקור בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים, שם עימותים סביב פינוי תושבים פלסטינים על ידי ארגוני ימין יהודים תרמו לאירועי אלימות שזעזעה את האומה בשנת 2021.

"בסופו של דבר, אנו שואפים ליצור רשת לאומית של מנהיגים רוחניים בין-דתיים שיספקו לישראל את התשתית הרוחנית, הדתית והחברתית הדרושה לבניית חברה משותפת צודקת ושווה, הריטריט בירושלים מקרב אותנו להגשמת החזון הזה", אמר הרב אור זוהר, מנהל עמותת רוח גלילית.

עמותת רוח גלילית מימנה את הריטריט יחד עם האוניברסיטה העברית בירושלים שגם אירחה את פעילויות היום הראשון, כל התכנית התאפשרה באמצעות מענק ממוקד מ-ROI Real Time Challenge, ארגון התומך בטיפול בבעיות הבוערות בישראל. ROI הוא מיזם פילנטרופי של משפחת צ'ארלס ולין שוסטרמן.



היום הראשון בריטריט כלל תכניות לימוד באוניברסיטה, סדנאות, מפגשי לימוד בהנחיית החזנית שני בן אור, ראש תחום תכנות רב-תרבותי בחטיבה למעורבות חברתית באוניברסיטה העברית, ועל ידי סטודנטים יהודים ופלסטינים.

ביום השני חצו המשתתפים את "קו התפר" לירושלים הערבית מזרחית, וסיירו באזורים פלסטיניים, כולל שייח' ג'ראח. אחת המשתתפות, הרבנית רות ביידץ, יו"ר "רבנים לזכויות אדם", תיארה את החוויה כ"עימות אמיץ" עם הבעיות איתם מתמודדים התושבים הפלסטינים.

לדבריה, בסיור היא למדה רבות על היחסים בין ערבים ישראלים לפלסטינים שאינם אזרחים וגם הביעה תקווה שהמפגשים יובילו לחיזוק הקשר בין כל הקהילות. "אנחנו יוצרים תשתית של סובלנות", אמרה ביידץ.

"זה היה מאוד אינטנסיבי", סיפר הרב זוהר על הריטריט, "כמה אנשים אמרו לי שהם צריכים להתאושש לכמה ימים לאחר מכן. הנושאים שעלו היו טעונים מאוד. ההגעה מהגליל לירושלים העלתה כל מיני סוגיות לגבי הזהות שלנו והקשרים שלנו, ההבדלים בינינו".

הריטריט הוכיח את השליחות והמנהיגות של עמותת רוח גלילית, המפגישה מספר קבוצות אמונה דתיות שונות בארגון אחד ומקווה להוביל שינוי עממי ומנהיגותי במדינה.

"אחרי שלוש שנים, נראה שהקבוצה שלנו מוכנה לעסוק בשאלות ליבה של פוליטיקה", אמר הרב זוהר. "אנחנו מרגישים מספיק חזקים להתמודד עם הדברים האלה וההגעה לירושלים הראתה לנו את זה".


למעלה, האב סבא חאג', כומר אורתודוקסי מהכפר אעבלין בגליל. למטה שייח' עימאד מסרי משמאל, הרב פרופסור יאיר ליפשיץ והרבה רות ביידץ, בארוחת ערב משותפת למשתתפי הגליל והירושלים.


למעלה, האב סבא חאג', כומר אורתודוקסי מהכפר אעבלין בגליל. למטה שייח' עימאד מסרי משמאל, הרב פרופסור יאיר ליפשיץ והרבה רות ביידץ, בארוחת ערב משותפת למשתתפי הגליל והירושלים.



 

שיעורים מקוונים ב"חיבורא" מנגישים את הקבלה לכולם


פרד שסל מחפש משהו.


"במשך זמן רב, אני מחפש התקשרות פחות אקדמית, יותר רגשית לאלוהים", אמר פרד שסל, רופא מאטלנטה. "ניסיתי כמה דרכים שונות להגיע לשם, אבל הקבלה נראתה לי הדרך הנכונה להשיג זאת."

התעניינותו בקבלה הובילה אותו לבית הספר "חיבורא" לקבלה ורוחניות יהודית, תכנית לימוד מקוונת שהקים הרב זוהר. "חיבורא" היא חלק מרשת עמותת רוח גלילית המקדמת פעילות רוחנית להשכנת השלום בגליל ובישראל כולה.

"בשבילי זו הייתה חוויה נפלאה", אמר שסל. "זה קשה, כן... אבל הרב זוהר הוא מורה נפלא והוא עשה נפלאות כדי לקחת ילד כמוני ולהביא אותו לרמה אחרת."


פרד שסל לא לבד. המטרה העיקרית של בית נספר "חיבורא" ממיקומו בהררית בגליל, היא להוציא את הקבלה "מהאקדמיות ואל הבתים", כפי שניסח זאת הרב זוהר.

בית הספר מציע שיעורי זום ליהודים מרחבי העולם. שיעור חדש יתחיל בסתיו הקרוב.


הקבלה היא חקר המיסטיקה היהודית. מאז המאה ה-12, היא נחשבה לדיסציפלינה אזוטרית המיועדת רק לחוקרים גדולים ותלמידים דתיים. אבל הרב זוהר, רב רפורמי שלומד קבלה כבר 20 שנה בעל תואר שני בלימודי קבלה, רוצה לשנות את זה.

"אנחנו מחזירים את הקבלה למרכז הבמה, אנחנו רואים בקבלה דרך רוחנית שמקורה ביהדות, וכל אדם, לא רק גברים יהודים, יכולים למצוא בה משמעות וליישם את חוכמתה בחייהם".


הרב זוהר, ששם משפחתו תואם לספר החשוב בקבלה - ספר הזוהר, רוצה להפוך את הקבלה לפרקטיקה רוחנית עכשווית המובילה למשמעות אוניברסלית ולשיפור האנושות. וזה בדיוק מה שקיבל מהשיעורים אשר קירשנר, פרופסור בדימוס מאדמונטון, אלברטה.

"יש בזה משהו אוניברסלי, הקבלה דנה בלב השאלות האנושיות הבסיסיות שמאזנות בין פרטיקוליזם לאוניברסליזם. זה מושך אותי". לדבריו, הרב זוהר מנסה להפוך את הקבלה לרלוונטית לנושאים של היום.

"כשאנחנו מדברים על פוליטיקה הרב זוהר מדבר מניסיונו. הוא לא תמיד מתבסס על ספר זוהר או טקסטים יהודיים אחרים, אם כי הגישה הקבלית נמצאת תמיד ברקע".


פרד שסל מעריך את האופן שבו הרב זוהר לוקח תורות מורכבות והופך אותן ל"נגישות".

“הוא מביא מדתות אחרות; הוא מביא פילוסופיה; הוא מביא ספרות. הוא אדם מאוד רהוט וחכם. הוא לא רק מורה לקבלה; זה מה שהופך אותו למורה יוצא דופן".


ההרשמה לסמסטר הסתיו נפתחה כעת. לפרטים ניתן לפנות לרב זוהר בכתובת rabbiorzohar@spiritofthegalilee.org



שיעורי הקבלה שמעביר הרב זוהר מושכים תלמידים רבים המחפשים דרך חדשה ורוחנית לבטא את יהדותם. (צילום רוח גלילית)

 

מערבולת של אלימות


בעודי כותב שורות אלה, רפורמות שיפוטיות, שעלולות להרוס את אופייה הדמוקרטי של ישראל, מאיימות שוב על המדינה. אבל זה לא האתגר היחיד שעומד בפני ישראל.

עלייה דרמטית באלימות שוטפת את הגדה המערבית, שם מתנחלים וערבים יהודים תוקפים זה את זה, והממשלה מצידה פתחה במבצע צבאי בג'נין, וכך הקשיחה את השנאה בשני הצדדים.


בתוך קו התפר, ערבים ישראלים מתלוננים על אלימות מוגברת בכפרים שלהם, וטוענים שהממשלה עושה מעט כדי לסייע. בגולן יוצאים הדרוזים להפגנות כדי לעצור פרויקט הקמת חוות רוח שלדבריהם ישנה את חייהם לרעה אך הממשלה לא מקשיבה. בתל אביב הופנו תותחי מים על מפגינים שמחו על הדחת מפקד המשטרה על ידי הממשלה.


זה נראה כאילו המדינה גולשת לתוך מערבולת של אלימות. אני לא חרד, אבל השינוי הזה מדאיג אותי.


זו הסיבה שהעבודה של עמותת רוח גלילית כל כך חשובה: זו קבוצה ייחודית בישראל, הבונה גשרים באופן פעיל בין כל הדתות והתרבויות מתוך מטרה של דו-קיום וחברה צודקת.


אנחנו מצליחים (קראו את הכתבה המובילה בניוזלטר הזה), אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד.


אנא הביעו את רגשותיכם בפני הממשלות שלכם, דחקו בהן להרגיע את האלימות ולהשאיר את בתי המשפט שלנו בשקט. זכרו, ישראל היא לא ממשלתה. אנשיה תומכים בדמוקרטיה, שוויון וחירות - אותם ערכים שעומדים בבסיס ארצנו מאז 1948. אז אל תוותרו על ישראל עכשיו. תמכו במדינה ובעמותת רוח גלילית ככל שתוכלו, ואל תהססו לשלוח לי דוא"ל בכל עת. אנחנו עדיין יכולים להיות השינוי שאנחנו צריכים.



 

מזמור יהודי הנוגע במסורת המדיטציה


השיר "סוד קדום" הוא דוגמה לאופן שבו המדיטציה תופסת תפקיד רלוונטי ביהדות כמו בדתות מזרחיות אחרות. בהתבסס על תורות המקובלים של המאה ה-13, המנטרות המדיטציוניות, סוד קדום, הוויה סתומה והאור הגנוז, הם סמל להתגלותו של אלוהים בעולם. הרב זוהר מביא את המנטרה הזו עם הלחן והמילים המקוריות שלו, ושולח אותנו להתבונן פנימה ולהתחבר לניצוץ האלוהי שנמצא במעמקי נשמתנו.


מקווים שתהנו מההאזנה



 

שמרו על קשר...


יש כל כך הרבה דרכים להתחבר לעמותת רוח גלילית ולאורחות החיים הרוחניים והאמנותיים העשירים שבהם ידוע הגליל.

בקרו באתר האינטרנט שלנו. שם תוכלו ללמוד יותר על הארגון שלנו, לשמוע על הפרויקטים המתמשכים שלנו, ולקבל את העדכונים העדכניים ביותר על אירועים, הזדמנויות לימוד וסיורים באזור היפה הזה שאנו קוראים לו בית.


לחדשות, אירועים ותגובות מאוחרות, עשו לנו לייק בפייסבוק. כמו כן, חפשו את עמוד הלינקדאין החדש שלנו, שייצא לציבור בקרוב.


כדי להצטרף לשיעורי הקבלה של הרב אור , לחצו על הקישור כאן.


כבר שנים שפליזה ואור מביעים את רוח הגליל באמצעות המוזיקה העוצמתית שלהם,

הקשיבו למוזיקה באתר ובערוץ היו-טיוב.


אנו רוצים לשמוע ממכם, אנא שלחו את ההערות או השאלות שלכם בדוא"ל לרב זוהר, rabbiorzohar@spiritofthegalilee.org


נתראה בחודש הבא!



תודה על התמיכה!


4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page